Δείτε ακόμη:
Με την έναρξη του "Νέου Λυκείου" κατά το σχολικό έτος 2011-12, εισάγεται ένα καινούριο μάθημα στην Α' Λυκείου, οι ονομαζόμενες
"Ερευνητικές Εργασίες" (δείτε το σχετικό ΦΕΚ και την εγκύκλιο της 30-08-11). Στόχος του μαθήματος είναι οι μαθητές να γνωρίσουν τρόπους διερεύνησης ενός θέματος και η παραγωγή νέας γνώσης, μέσα από ομαδική εργασία.
Περίπου ένα χρόνο μετά, εκδίδεται νέα εγκύκλιος (27-04-12), με την οποία το μάθημα καθιερώνεται
ως δίωρο μάθημα που διδάσκεται με συνδιδασκαλία δύο καθηγητών, τόσο στην Α' όσο και στην Β' τάξη του Γενικού Λυκείου.
Τον Σεπτέβριο του 2013 εκδίδονται δύο εγκύκλιοι που ρυθμίζουν τον μέγιστο αριθμό
Ερευνητικών Εργασιών που μπορεί να αναλάβει ένας εκπαιδευτικός και σε ποιες περιπτώσεις δεν εφαρμόζεται η "ζώνη διδασκαλίας" του μαθήματος
(δείτε τις εδώ και
εδώ).
Σ' αυτήν την ιστοσελίδα παρέχονται πληροφορίες και σκέψεις για τη διδασκαλία του μαθήματος, ελπίζω χρήσιμες στους συναδέλφους. Συμπληρωματικά και με στόχο την επικοινωνία των διδασκόντων και την ανταλλαγή εμπειριών, δημιούργησα την ομάδα "Ερευνητικές Εργασίες", που φιλοξενείται στην Ελληνική Κοινότητα Ιστοεξερευνήσεων.
Μια καλή αφετηρία για όλους μας, είναι το "Βιβλίο του εκπαιδευτικού για τις Ερευνητικές Εργασίες"
Χρήσιμα επίσης είναι
Τέλος, ευχαριστώ όλους τους συναδέλφους που με βοήθησαν στην εύρεση και διαμόρφωση του υλικού αυτής της ιστοσελίδας!
Σημεία ανάπτυξης
1. Οι Ερευνητικές Εργασίες - Project (Α' Γενικου΄Λυκείου - Γενικής Παιδείας), Ψηφιακό Σχολείο Υπουργείου Παιδείας
2. Αποθετήριο του ΟΕΠΕΚ (περιέχει και το "Βιβλίο του εκπαιδευτικού για τις Ερευνητικές Εργασίες")
6. Ερευνητικές εργασίες στο «νέο Λύκειο»: η γαλλική εμπειρία, άρθρο της Ρένας Μπρισίμη στο ΒHMA
7. Δείτε και την "Λίστα Αρχείων" της ομάδας "Ερευνητικές Εργασίες".
Στο " Βιβλίο του εκπαιδευτικού για τις Ερευνητικές Εργασίες, Δεύτερο Μέρος" υπάρχουν οι εξής ενδεικτικές ερευνητικές εργασίες:
Για το αντίστοιχο μάθημα των "Πλαισιωμένων Προσωπικών Εργασιών" (Travaux Personnels Encadrés) της Γαλλίας:
Κατά την κρίση μου, αρκετά σχετικές είναι και οι "Ιστοεξερευνήσεις" (webquests). Εύκολα μια ιστοεξερεύνηση μετατρέπεται σε ερευνητική
εργασία. Επιπλέον, ως αρκετά δημοφιλείς, πολλές ιστοεξερευνήσεις φιλοξενούνται σε ειδικές πλατφόρμες όπως είναι το "zunal.com" και η "
Ελληνική Κοινότητα Ιστοεξερευνήσεων". Τα παρακάτω θέματα είναι διεπιστημονικά, μερικά όμως επικεντρώνονται στα Μαθηματικά και τις συνδέσεις τους με άλλες επιστήμες.
Επιπλέον προτάσεις:
Μόλις ολοκλήρωσα την εκπαίδευσή μου ως επιμορφώτρια στις Ερευνητικές Εργασίας (Ιούνιος 2011), πέρασα στο επόμενο στάδιο: Πώς θα υλοποιήσω επιτυχώς το μάθημα στο σχολείο μου; Αυτή ήταν μια μεγάλη περιπέτεια, που ακόμα βρίσκεται σε εξέλιξη... Την μοιράζομαι μαζί σας
Έχοντας την εμπειρία με τις ιστοεξερευνήσεις, έκρινα αναγκαίο να εντοπίσω ένα θέμα με μαθητικά, αλλά που να "αγγίζει" και άλλα επιστημονικά
πεδία και φυσικά να θεωρείται "σύγχρονο" και "ενδιαφέρον για τα παιδιά". Το θέμα, βρέθηκε γρήγορα: "Προσανατολισμός και πλοήγηση στον φυσικό χώρο: Μέσα και επιστημονικές αρχές". Το συζήτησα ανοιχτά και με άλλους συναδέλφους του Λυκείου μας και με χαρά, η συνάδελφος και φίλη Βαρβάρα Ρούσσου, φιλόλογος, σκέφτηκε και την λογοτεχνική του διάσταση, καθώς πολύ ενδιαφέροντα διηγήματα με ναυαγούς (όπως ο "Ροβινσώνας Κρούσος" και "Το νησί της επόμενης ημέρας") έχουν σημαντικά στοιχεία για τα μέσα πλοήγησης και προσανατολισμού εκείνης της
εποχής και τον τρόπο χρήσης τους. Οπότε, εγώ και η Βαρβάρα, γίναμε ομάδα και αρχίσαμε τις εργασίες για το καινούριο μάθημα:
Η εργασία του Ιουλίου (δημιουργία ιστοεξερεύνησης) ήταν πολύ σημαντική στη συμπλήρωση του "Σχεδίου Υποβολής Ερευνητικής Εργασίας", που απαιτείται για την έγκριση του θέματος από τον σύλλογο διδασκόντων. Το θέμα μας εγκρίθηκε και παρουσιάστηκε στους μαθητές, μαζί με άλλα, για να το δηλώσουν. Τελικά, διαμορφώθηκε το τμήμα ενδιαφέροντος με 21 μαθητές, που στην πορεία έγιναν 20, καθώς μια μαθήτρια μεταγράφηκε σε άλλο Λύκειο.
Τρόπος χειρισμού του μαθήματος:
Όμως, παρά τη συστηματική μας προσπάθεια, προέκυψαν θέματα που δεν μπορούσαμε να χειριστούμε:
Τα "κακώς κείμενα" μάς κινητοποίησαν στο να αναζητήσουμε πιο αποτελεσματικά μέσα για να διαχειριστούμε το μάθημα.
Το πρώτο βήμα, ήταν η σύνταξη ενός "οδηγού για τους μαθητές" που φαινόταν πως έλλειπε. Ο οδηγός στάλθηκε στον Καθηγητή κ. Ηλία
Ματσαγγούρα, τον επιστημονικό υπεύθυνο του μαθήματος των Ερευνητικών Εργασιών, ο οποίος συμπλήρωσε ελλείψεις του και διόρθωσε αρκετά σημεία.
Μετά από ημερίδα που διοργάνωσε η σύμβουλος των φιλολόγων στο Ρέθυμνο κα. Αγγελική Καψάσκη (Ιανουάριος 2012), έγιναν ακόμα πιο κατανοητά τρία πράγματα:
Το θέμα μας κατά το δεύτερο τετράμηνο ήταν "Μαθηματικοί και Μαθηματικά όπως προβάλλονται στον κινηματογράφο και την λογοτεχνία". Από μόνο του, το θέμα είχε το πλεονέκτημα ότι οι μαθητές θα αναγκάζονταν να ετοιμάσουν δικά τους κείμενα. Έπρεπε όμως να αποκτήσουν μια κριτική ματιά και αυτό θα γινόταν με ειδική καθοδήγηση. Εξάλλου, κατανοούσαμε ότι η "φθίνουσα καθοδήγηση" που προτείνεται για το μάθημα, δεν ήταν η "χαλαρή καθοδήγηση" που είχαμε εφαρμόσει στο πρώτο τετράμηνο. Οι ενέργειές μας λοιπόν, για την αποφυγή των λαθών του παρελθόντος ήταν οι εξής:
Φαίνεται πως τα πράγματα πηγαίνουν καλύτερα το δεύτερο τετράμηνο. Και οι ίδιοι οι μαθητές, κάποιοι που τους είχαμε και στο πρώτο και στο
δεύτερο τετράμηνο, παρατήρησαν ότι τώρα γίνεται περισσότερη εργασία στο σχολείο και ουσιαστικότερη. Και πραγματικά, τα παιδιά κρατούν σημειώσεις, γράφουν κειμενάκια, θέτουν ενδιαφέροντα ερωτήματα, αναπτύσσονται ωραίες συζητήσεις και προβληματισμοί.
Ο αποτελεσματικός χειρισμός του μαθήματος, παραμένει ακόμα ένας γρίφος, που δεν ξέρω αν κάποτε τον "λύσουμε". Όμως, έχουμε συνεχώς διάθεση για βελτιώσεις και καινούριες ιδέες. Έτσι, τα βήματά μας οδηγούνται σε σεμινάρια και ημερίδες, που διοργανώνονται για αυτό το μάθημα.
Σε μία από αυτές, κατάλαβα ότι η μέθοδος του κοινωνιογράμματος που χρησιμοποιούσαμε για τον διαχωρισμό των ομάδων, ήταν λάθος ή
καλύτερα, δεν ήταν η ορθότερη.
Ημερίδες που διοργάνωσε η ομάδα ΘΑΛΗΣ+ΦΙΛΟΙ για τις Ερευνητικές Εργασίες στην Αθήνα (30-06-12) και στη Θεσσαλονίκη (08-09-12) και το υλικό τους (προβολές παρουσιάσεων, βίντεο).
Τετάρτη, 14 Μαρτίου 2012, "Η καινοτομία των Ερευνητικών Εργασιών της Α' Λυκείου στην πράξη. Καίρια ζητήματα και πρακτικές
αντιμετώπισης", Αμφιθέατρο του Πρότυπου Πειραματικού Λυκείου Ηρακλείου. Δείτε μερικές φωτογραφίες εδώ.
Σάββατο, 28 Ιανουαρίου 2012, ημερίδα που διοργάνωσε η Σύμβουλος Φιλολόγων κα. Αγγελική Καψάσκη με θέμα "Ερευνητικές Εργασίες: Καλές
πρακτικές προγραμματισμού και υλοποίησης", 3ο Γυμνάσιο Ρεθύμνου
27-04-12: Εκδίδεται νέα εγκύκλιος με την οποία καθιερώνεται το μάθημα ως δίωρο μάθημα που διδάσκεται με συνδιδασκαλία δύο καθηγητών, τόσο στην Α' όσο και στην Β' Λυκείου.
04-04-12: Ρεπορτάζ ESOS: Τα αποτελέσματα έρευνας για τα PROJECT στον Γ. Μπαμπινιώτη
28-03-12: Ανακοινώνεται πως το μάθημα των Ερευνητικών Εργασιών θα διδάσκεται και στην Β' Λυκείου. Δείτε την σχετική "Συνέντευξη Τύπου"
30-08-11: Εκδίδεται από το Υπουργείο Παιδείας σχετική εγκύκλιος για το μάθημα των Ερευνητικών Εργασιών
27 & 28-06-11: Επιμόρφωση εκπαιδευτικών στα διάφορα ΠΕΚ για τις Ερευνητικές Εργασίες
Οι Ερευνητικές Εργασίες - Project (Α' Γενικού Λυκείου - Γενικής Παιδείας), Ψηφιακό Σχολείο Υπουργείου Παιδείας
Η αξιολόγηση των Ερευνητικών Εργασιών - Ρουμπρίκες Αξιολόγησης, του Γιάννη Τζωρτζάκη
Ορισμός ομάδων και στρατηγικές επικοινωνίας στις Ερευνητικές Εργασίες, του Γιάννη Τζωρτζάκη
Ερευνητικές Εργασίες στην Κρήτη, ιστότοπος του Γιάννη Τζωρτζάκη
Το wiki της Τεχνολογίας, του Γιάννη Τζωρτζάκη
Ερευνητικές Εργασίες στο Ζάνειο Λύκειο, του Γιάννη Τζωρτζάκη
Ερευνητικές Εργασίες με τη μέθοδο Project, Ιστολόγιο του Τίμου Θεοφανέλλη
Ερευνητικές Εργασίες, ιστότοπος του Δημήτρη Σλαβούδη
Project και διαγράμματα του Μάνου Αλισαβάκη
Ερευνητικές Εργασίες, πλατφόρμα ιδιωτικής πρωτοβουλίας για την διαχείριση των Ερευνητικών Εργασιών.
Eurydice, National Systems and Politics Πληροφορίες για τα εκπαιδευτικά συστήματα των χωρών της Ευρώπης
© 2007-2012 Irini Perissinaki. All Rights Reserved
Τελευταία Ενημέρωση: 14 Σεπτεμβρίου 2012
Last Update: 14 September 2012
Home Page | Subjects | Puzzles | Amazing Students | Projects | Publications | Favourites | About me